Lär dig rita hästögon! Teknik: Blyerts

Yes, har fått en förfrågan om ett inlägg där jag förklarar hur man ritar hästögon i olika vinklar. Jag ska försöka förklara så enkelt som möjligt hur man kan göra och personligen tycker jag att det är ganska enkelt när man har det rätta tänket, så det är framför allt det jag kommer berätta om. :)
Oavsett vilket öga man ska rita i blyerts så rekommenderar jag att man börjar med ögongloben då den alltid har samma form, rund. Sedan brukar jag rita ut ögonlocken så att man får till en bra ögonform redan i början (se bild 1). Efter det så skissar jag upp hur ögonlocket lägger sig runt ögongloben och suddar sedan ut själva cirkeln, jag ritar också ut pupillen, som på hästar ofta är formad lite som en liggande banan med undantag för blåögda hästar där pupillen framhävs mycket mer och är något större (se bild 2). Nu är det dags att börja skugga ögat och "färglägga" lite. När du skuggar runt ögat så är det viktigt med en ljuskälla, utgå ifrån den och skugga runt ögonlocksstrecken. :) På bild nr. 3 har jag valt att ha ljuskällan uppe till vänster och på bild nr. 4 har jag satt den uppe till höger. Men vad ska man skugga? I princip allt som är ivägen för ljuset för att förklara det så enkelt som möjligt, tänk att varje streck är kanten på en bubbla ;). När man börjar rita irisen så är det såklart viktigt att man utgår ifrån samma ljuskälla, här man kan tänka likadant, alltså att irisen är en bubbla och ju längre bak man kommer på bubblan, ju mörkare blir det. Det krångliga med ögon är hornhinnan som ligger övr irisen som en egen bubbla och reflekterar ljuset, det man kan tänka på är bara att ljuset träffar hornhinnan tidigare än irisen, så måla en vit fläck tex. ovanför pupillen och gör sedan ljusskenet i irisen på andra sidan om pupillen, detta gäller oavsett vilket öga/vinkel. ^^
Bild 1 (till vänster).Bild 2 (till höger).
Bild 3 (till vänster). Bild 4 (till höger).
När man målar ett hästöga framifrån tänker man likadant, utgå ifrån ögongloben, måla ögonlocket och gör ett ljussken längst ut på ögat, alltså ljuset som skiner igenom hornhinnan (se bild 5). Jag hoppas att jag hjälpte er x'D blev en ganska lång text, men om ni inte förstår så tveka inte att fråga! :P
Bild 5.


Kommentarer
Stella

Tack så mycket för tipsen! :)

2012-06-15 @ 20:12:35
Alva

Sjukt snyggt! Hur länge har du målat? :)

2012-06-15 @ 20:13:29
Alma

Ska verkligen prova hemma nu, har alltid gillat att måla hästar men aldrig kunnat göra bra ögon :)

2012-06-15 @ 20:22:05
sannee

hur i!? jag måste testa!! :D skit snyggt!

2012-06-15 @ 20:34:33
Isabelle

Jag ska rekomendera denna blogg till min kompis som älskar att måla! :D

2012-06-15 @ 20:43:13
URL: http://fotostunden.blogg.se/
Frida

Tack för tipsen! :D

Ska verkligen sprida din blogg till alla jag känner. Du är en stor talang!

2012-06-15 @ 21:13:41
Hanna Ekström

Alva: Bra fråga! x) Har väl målat mer eller mindre hela livet ^^

Alma: Super! ;)

Sannee: Det tycker jag du ska göra! :)

Isabelle och Frida: Aaw superkul att höra! :D

2012-06-15 @ 22:59:01
URL: http://wildcard.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0