Lär dig rita hästar! del 1

Eftersom flera efterfrågat en liten lektion i hur man ritar hästar så ska jag försöka mig på ett sånnt inlägg. ;) Oavsett vad man ska rita så är det alltid en fördel att förstå proportionerna. Kan man dem så behöver bilden inte vara skickligt gjord för att bli bra! Så samla lite tålamod och börja med att läsa igenom riktlinjerna jag fixat ihop för att lära dig rita en proportionerlig häst.
  • Avståndet mellan ögonen är lika brett som ett liggande öra.
  • Nosvingarna går i bredd ut till innerkanten på ögonen.
  • Halsens tjocklek är lika med hela hästens huvudlängd.
  • Halsens bredd är lika med avståndet från öga till öga.
  • Avståndet från ögat ner till mulen är lika långt som ett och ett halvt öra.
  • Ganashen är ungefär lika lång som halva huvudet.
  • Avståndet mellan örontopp och mule är lika långt som halsens och ryggens längd, även längden mellan korset ner till hasen.
  • Längden på skenbenen (både fram och bak) är hälften så långt.
  • Frambenets knä sitter i samma höjd som hasen baktill, dock går frambenet drygt hälften så högt som bakbenet.
Ja, då var första steget klart då! ;) Hoppas att ni fattade allt, annars får ni fråga. Nästa del kommer handla mer om hästens anatomi så att ni kan lära er var ni ska skugga osv.
© - Hanna Ekström


Kommentarer
Isabelle

Tack för tipsen! Du är sjukt duktig!:D

2012-06-18 @ 12:06:28
URL: http://fotostunden.blogg.se/
Stella

Tack så mycket för tipsen!

2012-06-18 @ 20:22:38
Stella

Jag hängde med på det mesta, men jag undrar en sak. Mätte du med linjal när du gjorde det där?

2012-06-18 @ 20:23:20
Hanna Ekström

Tack! :) Stella: Nej, inte denna gång. Men när jag analyserade hästens anatomi tidigare mätte jag med linjal under tiden som jag ritade. :)Den nedre bilden är ren tur att den passade in på mina tips eftersom det är en gammal bild som jag ritade utan att tänka x'D

2012-06-18 @ 20:47:03
URL: http://wildcard.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0